Mastering to praca na zmiksowanym utworze mająca na celu końcowe dopasowanie i poprawę brzmienia, barwy oraz wzmocnienie głośności do pożądanego poziomu. Główne narzędzia wykorzystywane w tym procesie to korektory, kompresory, saturatory oraz limiter. Proces ten w żadnym wypadku nie jest ukierunkowany na zmianę pierwotnego założenia autora co do charakteru nagrania, i ma zawsze na celu wyciągnięcie pełnego potencjału utworu w sonicznie najkorzystniejszy sposób. Należy mieć jednak na uwadze fakt, iż niektórych błędów w miksie nie da się poprawić, także podstawą do doskonałego masteringu jest zawsze dobry miks. Master Sonido oferuje audio mastering wysokiej jakości dla producentów, wytwórni, muzyków, studiów, oraz zespołów. Doświadczony realizator dźwięku używając wyrafinowanych narzędzi jest w stanie sprawić, że utwór stanie się „bogatszy” muzycznie, solidniejszy, cieplejszy, głębszy, bardziej przejrzysty i ekscytujący z odpowiednim poziomem energii.
Podstawowe kryteria, które powinien spełniać miks przed procesem masteringu to:
- Upewnij się, że podczas eksportowania miksu nie ma żadnych efektów na głównym kanale (Master Bus). Jeśli nie potrafisz zrezygnować z ulubionych pluginów prześlij dwie wersje – jedną bez żadnych efektów a drugą z efektami i opisz co to za procesor.
- Preferowany format pliku to WAV lub AIFF w 24 bitach 44.1 kHz (16bit jest również akceptowalny. MP3 jest nieakceptowalny.)
- Upewnij się, że podczas eksportowania nie ma aktywnej opcji Dither. Dither wyłaczony.
- Nie normalizuj utworów.
- Dopilnuj aby poziom szczytowy nie przekraczał -3dBFS a najlepiej aby poziom oscylował w granicach -9dBS a -4dBFS. Dzięki temu realizator ma wystarczający zapas do pracy z utworem.
- Przed eksportowaniem miksu ustaw przynajmniej 1 bar ciszy przed początkiem utworu, i kilka barów odstępu za końcem utworu.
- Użyj pełnych prawidłowych nazw plików. Utwór/utwory spakuj do formatu ZIP/RAR przed wysłaniem.
- Jeśli zależy Ci na konkretnym brzmieniu usłyszanym w czyjejś produkcji załącz również ten plik, lub podaj tytuł, dzięki czemu Twój realizator będzie miał materiał referencyjny. Utwór powinien być dopasowany stylem, oraz klimatem.
Więcej informacji na temat miksu znajdziesz w dziale FAQ.
Proces podobny do stereo masteringu, mający ten sam cel, z tą różnicą, że edycja zamiast na jednej ścieżce audio odbywa się na kilku wyeksportowanych i podzielonych na grupy ścieżkach np. perkusje, syntezatory, pady, bas, wokal. Takie podejście daje realizatorowi większe możliwości pozwalając na bardziej wnikliwą i precyzyjną kontrolę nad kształtowaniem końcowego brzmienia.
Podstawowe kryteria, które powinien spełniać miks podzielony na grupy przed procesem stem masteringu to:
- Upewnij się, że podczas eksportowania stemów nie ma żadnych efektów na głównym kanale (Master Bus). Jeśli nie potrafisz zrezygnować z ulubionych pluginów prześlij dwie wersje – jedną bez żadnych efektów a drugą z efektami i opisz co to za procesor.
- Preferowany format plików to WAV lub AIFF w 24 bitach 44.1 kHz (16bit jest również akceptowalny. MP3 jest nieakceptowalny.)
- Upewnij się, że podczas eksportowania nie ma aktywnej opcji Dither. Dither wyłaczony.
- Nie normalizuj utworów.
- Dopilnuj aby poziom szczytowy nie przekraczał -3dBFS a najlepiej aby poziom oscylował w granicach -9dBS a -4dBFS. Dzięki temu realizator ma wystarczający zapas do pracy z utworem.
- Przed eksportowaniem śladów miksu ustaw przynajmniej jeden bar ciszy przed początkiem utworu, i kilka barów odstępu za końcem utworu.
- Użyj pełnych prawidłowych nazw grup. Utwór/utwory spakuj do formatu ZIP/RAR przed wysłaniem (zgodnie z przykładem: artysta_tytuł.zip).
- Wyeksportuj nie więcej niż 8 stemów.
Więcej informacji na temat miksu znajdziesz w dziale FAQ.
Jest to proces obróbki poszczególnych ścieżek prowadzący do połączenia nagrania wielośladowego w jeden, stereofoniczny plik. Tak przygotowany utwór przechodzi proces masteringu. Jeśli nie zagłębiłeś jeszcze wystarczająco tajników miksu a chcesz, żeby Twój utwór zabrzmiał profesjonalnie to ta opcja jest dla Ciebie.
Podstawowe kryteria, które powinny spełniać ślady przed procesem miksu:
- Upewnij się, że podczas eksportowania poszczególnych ścieżek nie ma żadnych efektów na głównym kanale (Master Bus). Jeśli nie potrafisz zrezygnować z ulubionych pluginów prześlij dwie wersje – jedną bez żadnych efektów a drugą z efektami i opisz co to za procesor.
- Preferowany format plików to WAV lub AIFF w 24 bitach 44.1 kHz (16bit jest również akceptowalny, MP3 jest nieakceptowalny).
- Upewnij się, że podczas eksportowania nie ma aktywnej opcji Dither. Dither wyłaczony.
- Nie normalizuj ścieżek.
- Dopilnuj aby poziom szczytowy nie przekraczał -3dBFS a najlepiej aby poziom oscylował w granicach -9dBS a -4dBFS. Dzięki temu realizator ma wystarczający zapas do pracy z utworem.
- Przed eksportowaniem ścieżek ustaw przynajmniej 1 bar ciszy przed początkiem utworu, i kilka barów odstępu za końcem utworu.
- Użyj pełnych prawidłowych nazw plików. Ścieżki spakuj do formatu ZIP/RAR przed wysłaniem (zgodnie z przykładem: artysta_tytuł.zip).
- Pamiętaj aby całośc była zgodna czasowo.
Podstawowe informacje o miksie w dziale FAQ.